TALISMAN


31.8.2001 - Renault Design odhalil další z řady zajímavých studií automobilů na veletrhu Frankfurt Motor Show. Jmenuje se Talisman. Tento, zatím poslední, kousek designové kreativity týmu Patricka Le Quémenta, míří do vrcholné třídy kupé s motorem V8, o objemu 4,5 litru (ze stáje Nissan-Infiniti) a zaměřením na precizní design interiéru ve znamení snadného ovládání.

Talisman má vzhůru výklopné dveře o délce 2450 mm, tento rozměr je o pouhých 500mm kratší, než je rozvor - 2950mm. Celková délka vozu je 4805mm, šířka 1950mm, ale když se otevřou dveře, vzroste na 2480mm. Výška je 1380mm, s otevřenými dveřmi pak 2130mm. (případní majitelé si budou muset dobře promyslet velikost své garáže).

Design karoserie je velmi působivou kombinací toho, jak by mohl vypadat moderní Renault Alpine s kombinací skleněných prvků a částí a la Gandini, alespoň co se týče pohledu z boku a ze zadu. Přední částí naopak nezapře dřívější studie Renaultu Vel Satis a Koleos.

Nejlepší pohled na Talisman je ovšem svrchu. Zde nejlépe vyniknou tenké linie, ostré úhly v kombinaci s netradičními tvary.

Celý vůz je pak postaven na 21" hliníkových ráfcích, obutých do pneumatik PAX Michelin, které umožňují jízdu i po prázdné pneumatice.

Velice zajímavý je také interiér. Dobrý přístup zajišťují již zmiňované elektrohydraulicky výklopné dveře. Po jejich otevření zjistíme, že tu nepřekáží obligátní B sloupek, aby ztěžoval přístup do kabiny.

Dvě řady sedadel, vzájemně si velice podobných, nedělají rozdíl mezi potřebami řidiče a spolucestujících. Svým vzhledem by klidně mohly být součástí velice moderní kanceláře.

V interiéru vládne maximální jednoduchost. Patrick Le Quément ji vysvětluje jako nutnost procesu přiblížení složité technologie k jejímu jednoduchému využití. Ale jak říkáme my v Česku, "v jednoduchosti je síla". Zaujme tedy především čistota kompozice. Podívejte se například na tvar řadící páky, potažené jemnou kůží a představte si, jak by vám padla do ruky. Nebo se podívejte na přístrojovou desku ve tvaru proudnicového křídla, zavěšenou na dvou kovových konzolách, a vybavenou přístroji firmy Tag-Heuer. Pouze dotyk postačuje k ovládání spínačů. Volant je tvarován podle dlaní a prstů řidiče.

Podle nám dostupných údajů byla studie vyrobena v italském G Studiu v Turíně.



text Viktor Kazda, foto Renault